تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/04/10 - 12:04
کد خبر: 317841

روایت دانشجویی از جلسه تشکل های دانشجویی با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

مرادی: مشکل شورا عدم ضمانت اجرایی است/ صلایی: شفافیت و جوانگرایی راه حل شورا

پیام مرادی، دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل و مژگان صلایی دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت در گفت و گو با «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح شده در جلسه دیروز تشکل های دانشجویی با سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداختند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشککل های دانشجویی دیدار داشت. در این دیدار که تشکل های دانشجویی اعم از اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، دفتر تحکیم وحدت، جنبش عدالتخواه دانشجویی، بسیج دانشجویی به بیان نقطه نظرات خود پیرامون شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداختند.

شفافیت و جوانگرایی راه حل شورا
مژگان صلایی، دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت در گفت و گو با «خبرنامه دانشجویان ایران» در رابطه با نکات مطرح شده از سوی دفتر تحکیم وحدت در این جلسه گفت: اولین مطلبی که مطرح شد در رابطه با تقلیل جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، این شورا را نباید صرفا به شکل شورای ندیریت فرهنگ و سیاست دید که مختص به تصویب یکسری از مصوبات است در حالی که نظارتی بر روی مصوبات ندارد. ما قدرت مطالبه از دستگاه ها را برای اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآوری کردیم.

بیشتر بخوانید// روایت رسمی از جلسه تشکل‌ها با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

او با توجه بر اینکه باور دارد شورای عالی انقلاب فرهنگی قدرت خودشان را محدود محدود کرده اند ادامه داد: این شورا باید طراحی راهبردها و راه حل ها را به علاوه بر اجرایی نمودن آنرا پیگیری نمایند که این مهم وظیفه دبیرخانه شورای عالی لنقلاب فرهنگی است.

صلایی افزود: نهاد های قانون گذاری می‌توانند نقش ستادی داشته باشند که بدین صورت نهادهای فرهنگی، تشکل های دانشجویی، رسانه و... پای کار آورد و شبکه سازی کند.

وی در ادامه به عدم هماهنگی کمیسیون ها و شوراهای اقماری اشاره نمود که شاهد همکاری تعریف شده ای نیستیم.

او گفت: شورای فرهنگی اجتماعی زنان در حال حاضر تنها نهاد سیاست گذار در حوزه‌ی زنان و خانواده است که در چارچوب انقلاب اسلامی مشغول فعالیت است اما متاسفانه متوجه شده ایم که این مجموعه از کمبود بودجه رنج می‌برد، نبود نیروی مشورتی جوان و کارآمد در لایه ی مشورتی (جوانگرایی) و همچنین در زمینه‌ی رسانه ای هم انتظار می‌رود که بیشتر مورد حمایت قرار بگیرند.

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت گفت: دفتر تحکیم وحدت آمادگی خود را برای معرفی نیروی جوان که بتوانند به صورت تخصصی فعالیت کنند را اعلام نمود که با استقبال آقای عاملی مواجه شد.

بیشتر بخوانید// انتظارات دانشجویان از شورای عالی انقلاب فرهنگی

چرا زاهدان مقصد دانشگاهی رئیس جمهور شد// جلسات مهندسی شده هستند!

وی در ادامه گفت: ما بارها به دو مقوله شفافیت و جوانگرایی هم اشاره کرده ایم منتهی جوانگرایی که به سبب رابطه نباشد، همچنین نسبت به منفعل بودن کمیسیون دانشجویی نقد جدی داشته و داریم و در دوران مسئولیت اقای مخبر دزفولی نیز به این مسئله پرداخته ایم

او در پایان گفت: با توجه به نکات مطرح شده ایشان هم تمایل بسیاری دارند که با دانشجویان در ارتباط باشند.از خوبی های این جلسه هم می‌توان به پذیرفتن بخشی از نقد ها توسط آقای عاملی اشاره نمود که در باب برخی از نقد ها خواستا راه حل هم شدند.

عدم ضمانت اجرایی مصوبات مشکل بزرگ شورای عالی انقلاب فرهنگی
پیام مرادی،دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل نیز در گفتوگویی با خبرنامه دانشجویان ایران پیرامون مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: در این جلسه مطالبات ما عمدتاً پیرامون مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین اسناد مادری که در این شورا مدت‌ها محل بحث و بررسی بوده اند مانند سند اسلامی شدن دانشگاه ها، سند جامع نقشه جامع علمی کشور و سند تحول آموزش و پرورش متاسفانه در بسیاری از بخش ها اجرایی نشده است.

او گفت: بسیاری از مصوبات و سیاست گذاری های صورت گرفته در شورای عالی انقلاب فرهنگی با سیاست‌های مجریان دولتی و غیردولتی تناقض پیدا می‌کند و عملاً هیچ ضمانت اجرایی ندارد.به نظر می رسد که تنها خودش می تواند معضل بزرگی به نام عدم وجود ضمانت اجرایی و پیگیری دقیق اجرای مصوبات را حل و فصل نماید همچنین ما در این جلسه در مورد سند منشور حقوق دانشجویی که به تازگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی زمینه‌های تصحیح آن آماده شده است، مطالب جدیدی را در مورد عدم حضور پررنگ اتحادیه های دانشجویی و فعالین فرهنگی در برنامه ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاداتی مطرح شد.

مرادی افزود: همچنین مواردی در مورد خصوصی سازی آموزش و پرورش و آموزش عالی و تاثیرات نتایج آن مورد گفتگو قرار گرفت.

بیشتر بخوانید// نگاهی به دلایل ناکامی شورای عالی انقلاب فرهنگی

وی در همین راستا ادامه داد: انتقاداتی نیز پیرامون نقش‌آفرینی ضعیف شورا در امر سبک زندگی ایرانی اسلامی مطرح گردید و پیشنهادات متعددی نیز در این جلسه در کنار انتقادات از سوی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل به دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه گردید. تجدید نظر در مواجهه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اندیشکده‌های علوم انسانی یکی از پیشنهادات مطروحه بوده است. همچنین تاسیس و تقویت پژوهشکده های علوم انسانی و همچنین تقویت دانشگاه ها در امر تحول در علوم انسانی و اسلامی شدن دانشگاه ها بوده است.

او در نهایت گفت: در این جلسه در پاسخ به مطالبات دانشجویان دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد مساعدی پیرامون تقویت نقش و بهره برداری از مشورتهای فعالین فرهنگی ارائه دادند که در آینده اجرایی خواهد شد. امیدواریم تکیه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ظرفیت نخبگان از فعالین فرهنگی،علمی و سیاسی دانشگاه ها بیش از پیش تقویت شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top